SEO copywriting – czym jest i dlaczego go potrzebujesz?

Data dodania: 20.01.2023
Udostępnij

Copywriting.

Większość z nas wielokrotnie spotkała się z tym terminem, głównie w kontekście tworzenia sloganów i tekstów reklamowych. Jednak w ciągu ostatnich lat definicja copywritingu ewoluowała i rozszerzała się. Obecnie copywriterzy zajmują się pisaniem m.in. tekstów na strony internetowe, opisów produktów, artykułów blogowych czy newsletterów. Ta internetowa działalność naturalnie doprowadziła do swoistej symbiozy copywritingu i SEO. Jak ta hybryda wygląda w praktyce, jak pisać teksty SEO, ile kosztuje taka usługa i dlaczego warto zatrudnić SEO copywritera?

Teksty SEO kiedyś i dziś

Kiedy algorytmy wyszukiwarek internetowych dopiero raczkowały, stworzenie dobrego tekstu SEO polegało głównie na wciśnięciu w treść jak największej liczby fraz kluczowych. Sens czy merytoryka w najlepszym wypadku znajdowały się na drugim planie. Teksty kierowano głównie do robotów, nikt więc nie zawracał sobie głowy atrakcyjną formą czy nawet naturalnością języka.

Na szczęście w pewnym momencie ruszyła lawina przemian i od tamtej pory algorytmy czy boty są coraz bardziej wyczulone na wrażenia i opinie użytkowników. Tekstom, które wprowadzają w błąd, powielają treści, są sztucznie nasycane frazami kluczowymi, zwyczajnie ucina się teraz zasięgi. Na pierwszy plan wychodzą ignorowane dotąd merytoryka, atrakcyjność czy wiarygodność, a frazy kluczowe nie stanowią już podstawy tekstu – są raczej wskazówką podczas pisania.

Skoro wyszukiwarki stawiają teraz na jakość, teksty musi stworzyć ktoś, kto umie pisać w sposób rzeczowy, angażujący i przekonujący, z jednoczesnym uwzględnieniem zasad SEO, jak i języka korzyści. Potrzebujemy więc osoby, która oprócz wiedzy na temat pozycjonowania i umiejętności researchu, przede wszystkim posiada również lekkie pióro i dozę kreatywności – SEO copywritera.

Jak pisać dobre teksty SEO?

Czy to, że przesuwamy środek ciężkości na jakość treści, oznacza, że całkiem zapominamy o SEO, frazach kluczowych, meta tytułach, etc.? Absolutnie nie! Kluczem do sukcesu jest jest umiejętne użycie zasad SEO w merytorycznym i ciekawym tekście. Jak więc pisać teksty zgodne z SEO?

1. Słowa kluczowe – Są to frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę internetową, by znaleźć konkretne informacje, produkty lub usługi. Nadal odgrywają niezwykle istotną rolę w procesie pozycjonowania, jednak obecnie duży nacisk kładzie się na ich odmianę, by zachować naturalność języka. Nie może ich zabraknąć nie tylko w tekście głównym, ale również w tytule czy nagłówkach.
2. Frazy z długim ogonem – Tzw. frazy long tail to pogłębienie frazy kluczowej. Składają się one z 3 lub więcej wyrazów. W ten sposób z wyrażenia buty damskie możemy uzyskać buty damskie na studniówkę, buty damskie na płaskiej podeszwie czy buty damskie ze skóry ekologicznej. Takie rozwiązanie znacznie przyspiesza proces pozycjonowania i generuje wartościowy ruch.
3. Struktura tekstu – Tekst SEO musi mieć odpowiednią strukturę – oznaczony skrótem H1 tytuł oraz śródtytuły od H2 do H6 w zależności od stopnia zagłębienia. Ich użycie nie tylko porządkuje tekst i czyni go łatwiejszym w odbiorze, ale pozwala również na naturalne przemycenie dużej liczby słów kluczowych.
4. Linkowanie wewnętrzne – Linki wewnętrzne to, najprościej rzecz ujmując, celowo zawarte w tekście odnośniki do innych podstron danej witryny – zarówno do podstron produktowych, jak i wpisów blogowych. W ten sposób możemy ułatwić poruszanie się po stronie, w przypadku stron złożonych, oraz umyślnie kierować użytkownika do konkretnych miejsc, by mógł znaleźć wszelkie informacje u nas, a nie na stronach konkurencji.

Pamiętajmy jednak, że zasady SEO są dla nas, a nie na odwrót. Jak już zostało wcześniej wspomniane, wytyczne te są raczej wskazówkami, które ułatwiają nam dotarcie do celu – zwiększenia widoczności – i właśnie tak powinniśmy je traktować. Nie jest to najważniejszy aspekt wartościowego tekstu, a jedynie ramy pozwalające stworzyć dobry tekst generujący ruch na stronie.

Copywriting sprzedażowy – czyli pisanie, które konwertuje

Skoro mamy już tekst, który przyciąga ruch na stronę, należy ten ruch jakoś wykorzystać, np. zachęcić odwiedzających do zapisu do newslettera, pobrania darmowych materiałów czy zakupu produktu lub usługi. Musimy więc lekko zmienić taktykę – wykorzystać potencjał i narzędzia copywritingu sprzedażowego.

Copywriting sprzedażowy to tworzenie treści, które konwertują. Nie tylko sprzedają, ale tak jak zostało wyżej wspomniane, zachęcają odbiorcę do podjęcia konkretnego działania mieszczącego się w lejku sprzedażowym. Czym charakteryzuje się copywriting sprzedażowy?

1. Język korzyści – Taki zabieg ma na celu podkreślenie korzyści czy wartości, którą odczuje użytkownik, po skorzystaniu z naszego produktu lub usługi. Można zrobić to na wiele sposobów, jednak ich wspólnym mianownikiem jest postawienie się w roli klienta i przeanalizowanie jego problemów, trudności czy potrzeb. Kiedy już to ustalimy, musimy pokazać, w jaki sposób nasz produkt czy usługa wpisują się w tę potrzebę lub rozwiązują dany problem.
2. CTA – To skrót od wyrażenia call to action, czyli wezwanie do działania – nie tylko zakupu, ale również zapoznania się z ofertą (np. Sprawdź ofertę!) czy zostawienia danych kontaktowych (np. Wypełnij formularz i dostań darmową wycenę!). Najczęściej przyjmuje postać przycisku z linkiem, ale równie często pojawia się jako samodzielny tekst.
3. Target – Komunikat będzie skuteczny tylko wtedy, kiedy trafi do odpowiedniej grupy odbiorców – potencjalnych klientów. Ustalenie targetu jest podstawą skutecznej strategii marketingowej – inaczej do zakupu zachęcamy seniorów, a inaczej nastolatków czy młodych dorosłych. Jest to oczywiście duże uproszczenie, ponieważ kwestia grupy docelowej to obszerny temat. Jednak należy pamiętać, że nie każdy jest naszym potencjalnym klientem, dlatego nie możemy tworzyć uniwersalnego komunikatu. Musi on być szyty na miarę konkretnego odbiorcy.

Copywriting, czyli coś więcej, niż tylko pisanie

Okazuje się więc, że pisać nie każdy może. Stworzenie skutecznego tekstu wymaga całego arsenału umiejętności i przygotowania odpowiedniej strategii.

Proces pisania należy rozpocząć od obszernego researchu, sprawdzenia, jak konkurencja zrealizowała konkretne zagadnienie i zapoznania się z publikacjami z pierwszych miejsc wyników wyszukiwania. Nie oznacza to oczywiście, że powinniśmy tworzyć identyczne treści, jednak warto wiedzieć, jakie rozwiązania dobrze sprawdzają i przynoszą rezultaty.

Dobry tekst nie powstanie też bez wiedzy o grupie docelowej. Copywriter musi wiedzieć, do kogo pisze, by móc wczuć się w odbiorcę, poznać jego potrzeby i na tej podstawie stworzyć przekonującą komunikację.

Zanim w końcu zaczniemy pisać, musimy jeszcze ustalić strukturę tekstu – a więc jego tytuł, długość, podział na nagłówki, czy rozmieszczenie i zagęszczenie fraz kluczowych.

W końcu nadchodzi moment obudowania tego szkieletu słowami, co również wymaga sporych umiejętności. Żeby tekst mógł spełnić swoją funkcję, użytkownik musi go przecież przeczytać. Tak więc copywriter musi wykazać się lekkim piórem, kreatywnością, by zaciekawić odbiorcę, ale i wiedzą językową – nie chcemy przecież w naszym tekście rażących błędów ortograficznych, niezależnie czy piszemy ekspercki artykuł o rachunkowości, czy lekki newsletter o szydełkowaniu.

Dlaczego warto zatrudnić copywritera i ile to kosztuje?

Tworzenie tekstów SEO czy treści stricte sprzedażowych wymaga od piszącego wielu umiejętności, nie tylko technicznych. Poza tym, by content był ciekawy, merytoryczny i skuteczny, potrzebne są nie tylko wszystkie wspomniane wyżej umiejętności, ale i czas, a przecież mało kto, prowadząc firmę, rzeczywiście ma go aż tyle w zanadrzu. Doświadczony copywriter ma również coś, czego często brakuje właścicielowi biznesu – świeże i obiektywne spojrzenie, dzięki czemu jest w stanie lepiej przedstawić niektóre kwestie, obrać nową ścieżkę komunikacyjną i znacznie więcej wydobyć z produktu czy usługi.

Ile kosztuje usługa copywritera? To zależy od wielu czynników, takich jak doświadczenie i umiejętności piszącego, długość tekstu czy poziom trudności tematu. Stawki zaczynają się od około 25-30 złotych za 1000 znaków ze spacjami. Im trudniejszy tekst i lepszy copywriter, tym cena oczywiście jest wyższa.

Można natknąć się również na dużo niższe stawki, jednak powinny one budzić nasze wątpliwości. Warto pamiętać, co składa się na pracę copywritera i że przygotowanie naprawdę dobrego tekstu to nie godzinka czy dwie. Na ogół potrzeba wiele większego nakładu czasu – w końcu liczysz na konkretne efekty.

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the ind stry’s standard dummy text…

Arsen Marchlewski dyrektor kreatywny
Spodobał Ci się ten wpis? Podziel się nim ze znajomymi!