Jak długo powstaje tekst SEO?

Data dodania: 21.03.2023
Udostępnij

Ile czasu trwa tworzenie treści SEO?

Napisanie dobrego tekstu SEO zajmuje wbrew pozorom sporo czasu, a na cały proces składa się znacznie więcej czynności, niż tylko pisanie. Jak długo powstaje tekst SEO i od czego ten czas zależy?

Ile czasu zajmuje napisanie tekstu SEO?

 

Nie istnieją uniwersalne przedziały czasowe pisania tekstów SEO. Czasem będzie to 30 minut, a czasem kilka lub kilkanaście godzin. Wszystko zależy od copywritera i wielu różnorodnych czynników, takich jak:

  • długość tekstu,
  • tematyka tekstu,
  • rodzaj tekstu,
  • jakość tekstu,
  • wymagany poziom eksperckości,
  • branża klienta,
  • doświadczenie i umiejętności copywritera,
  • wymagania klienta.

Trzeba również wziąć pod uwagę, że napisanie tekstu pod SEO to wieloetapowy proces wymagający skrupulatności i przemyślanej strategii. Dobry tekst SEO musi być nie tylko odpowiednio zoptymalizowany i nasycony słowami kluczowymi, ale także merytoryczny, oryginalny, angażujący i poprawny językowo. Ogrom prac koniecznych do wyprodukowania jakościowych treści wymaga zazwyczaj udziału więcej niż jednej osoby.

 

Z jakich etapów składa się pisanie tekstu SEO?

 

1. Dogłębna analiza SEO – strona, słowa kluczowe, konkurencja

Cały proces należy zacząć od dokładnego zapoznania się z kondycją strony, czyli jej strukturą, znajdującymi się na niej tekstami, nasyceniem słowami kluczowymi – jest to tak zwany audyt SEO. Zebrane dane porównuje się z ze stronami konkurencji w branży klienta. W zależności od branży czy wielkości danej witryny specjalista SEO może potrzebować nawet kilkunastu godzin, by zebrać odpowiednie wnioski i przygotować strategię. W zakresie jego obowiązków jest również przygotowanie listy słów kluczowych, na których copywriter będzie się opierał, pisząc tekst.

2. Research i plan tekstu

To jeden z najtrudniejszych i bardziej wymagających etapów. Copywriter musi wykazać się umiejętnościami, takimi jak wyszukiwanie informacji, czytanie ze zrozumieniem, weryfikacja i interpretacja znalezionych informacji. Najczęściej musi także potrafić opowiadać prostym i przystępnym językiem o specjalistycznych zagadnieniach lub, w przypadku tekstów eksperckich, posługiwać się branżowym żargonem, by tekst wypadł wiarygodnie.

By napisać dobry tekst, trzeba zagłębić się w temat i w ciągu kilku godzin przyswoić wiedzę, którą specjaliści zdobywają zazwyczaj kilka lat. Tylko w ten sposób tekst będzie logiczny, merytoryczny i wyczerpujący.

W zależności od tematu i poziomu eksperckości etap ten może zająć nawet kilka godzin.

3. Pisanie, optymalizacja i formatowanie

Dopiero teraz copywriter może przejść do pisania. Niestety to również nie jest proste zadanie. Wśród osób zajmujących się pisaniem istnieje pewne powiedzenie – teksty, które łatwo się czyta, trudno się pisze. Stworzenie właściwej treści wymaga od copywritera wykazania się kolejnym zestawem umiejętności, zawierającym:

  • umiejętne dobieranie słownictwa,
  • budowanie poprawnych gramatycznie zdań,
  • tworzenie merytorycznej i angażującej treści,
  • uwzględnianie zasad SEO i wymagań klienta,
  • wyczerpanie tematu w określonym limicie słów lub znaków,
    i wiele, wiele więcej.

Kiedy tekst jest już napisany, należy zweryfikować jego strukturę, sprawdzić, czy słowa kluczowe znajdują się w odpowiednich miejscach, a nagłówki i tytuł są prawidłowo zbudowane. Istotne jest również wprowadzenie do tekstu linkowania wewnętrznego.

Na odbiór treści ma wpływ nie tylko sam tekst, ale i jego warstwa wizualna. Dlatego warto zadbać o formatowanie – odpowiednie wyrównanie tekstu, podział na akapity, wyróżnienie niektórych fragmentów treści np. w formie wypunktowania oraz pogrubienie istotnych słów czy całych wyrażeń. Dzięki temu tekst jest przejrzysty i łatwiej się go czyta.

4. Korekta

Choć przez wielu niedoceniana, korekta jest bardzo ważnym elementem powstawania tekstu, a prawidłowość jej wykonania potrafi znacząco wpłynąć na odbiór tekstu. Na czym dokładnie polega korekta? Przede wszystkim na wyeliminowaniu literówek, błędów ortograficznych i interpunkcyjnych oraz ujednoliceniu zapisu, zwłaszcza w tekstach naukowych lub technicznych, gdzie pojawiają się wartości liczbowe oraz symbole miar, wag, itp. Tego typu pracę może wykonać korektor lub copywriter, jednak tym drugim przypadku ważne jest, by tekst przed korektą chwilę “poleżał”. Dzięki świeżym oczom i umysłowi z pewnością będziemy bardziej spostrzegawczy i wyłapiemy wszelkie językowe pomyłki. Korekta tekstu zajmuje zazwyczaj około godziny.

5. Akceptacja i wdrażanie poprawek

Jesteśmy już prawie na finiszu. Gotowy tekst zazwyczaj przesyłany jest klientowi do przeczytania i akceptacji. Jeżeli otrzymamy akceptację, artykuł zostaje opublikowany i na tym kończy się praca. Czasem klient może mieć jednak pewne zastrzeżenia lub sugestie. W takim przypadku copywriter musi jeszcze nanieść na tekst wszystkie poprawki i dopiero wtedy można powiedzieć, że tekst jest gotowy.

 

Jak długo powstaje tekst SEO – podsumowanie

 

W ostatnim czasie dużo się mówi o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w pracy copywritera. Czy faktycznie jest to pomocne narzędzie? To zależy. Sztuczna inteligencja faktycznie potrafi generować tekst na zadany temat, nie obejdzie się jednak bez doświadczonego copywritera. Musi on przecież zweryfikować merytorykę treści, a także zredagować i zoptymalizować tekst zgodnie z zasadami SEO. Najczęściej również wygenerowany tekst jest zbyt krótki lub nie wyczerpuje tematu i konieczne jest dopisanie znaków.

Jak widać, napisanie dobrego tekstu SEO wymaga dużego nakładu czasu i pracy, często również zaangażowania kilku różnych osób. Trudno jest określić dokładny czas realizacji tekstu SEO, jednak należy przyjąć, że będzie to co najmniej kilka godzin. Nie mniej jednak warto rozważyć skorzystanie z usług copywritera, ponieważ uzyskane w ten sposób teksty są paliwem pozycjonowania i przynoszą satysfakcjonujące efekty.

Spodobał Ci się ten wpis? Podziel się nim ze znajomymi!